Cum creezi un brand memorabil online in era continutului scurt

Modul in care oamenii consuma informatia, s-a schimbat radical. Inainte, videoclipurile lungi si foarte explicative erau populare, dar astazi, utilizatorii petrec cea mai mare parte din timp urmarind clipuri scurte care ii informeaza, ii distreaza si ii conving aproape instant. Odata cu aparitia formatelor de tip Reels, Shorts sau Stories pe platformele populare, regulile branding-ului s-au schimbat fundamental.

Experienta utilizatorilor a devenit deodata ultrarapida, iar adversarii cei mai de temut ai brandurilor nu mai sunt concurentii directi, ci butonul de “skip” si scroll-ul infinit. In calitate de antreprenor, provocarea ta reala nu mai este sa incerci sa te faci vazut, ci sa-ti faci imaginea usor de retinut. Pentru asta, trebuie sa te detasezi usor usor de tacticile traditionale care, odinioara, erau in voga.

Acum, trebuie sa intelegi psihologia atentiei scurte, sa te adaptezi la preferintele generatiei “Thumb” si sa te concentrezi pe autenticitate si valoare in loc de cantitate. E o cursa a impactului imediat, pe care nu o castiga cel care posteaza cel mai mult, ci cel care reuseste sa spuna ceva clar, relevant si memorabil in doar cateva secunde. O agentie de marketing, ca a noastra, te poate ajuta sa castigi aceasta cursa.

 

Noua realitate digitala si preferintele utilizatorilor

Intervalul de timp in care utilizatorii isi mentin atentia asupra unui anumit subiect, s-a scurtat semnificativ in ultimii ani, iar multe platforme au profitat de aceasta schimbare. Cam asa a luat nastere continutul in format scurt, din dorinta de a exploata fiecare secunda de atentie in beneficiul unei afaceri.

Realitatea digitala de astazi, este explicata de cativa factori cheie:

  1. Atentia fragmentata si comportamentul de multitasking
  2. Algoritmi care prioritizeaza interactiunile rapide (like, share, comentariu)
  3. Asteptari din ce in ce mai mari pentru materiale valoroase

Algoritmii platformelor moderne, sunt mai avansati ca niciodata. Ei pot identifica si amplifica materialele care genereaza reactii rapide din partea publicului. In plus, monitorizeaza la ce clip se uita oamenii, cat timp petrec sa-l vada, cat de repede incep sa interactioneze si daca revin sa-l vizioneze din nou.

Farmecul formatelor scurte, este ca utilizatorii le pot vedea in pauzele de la job, in mijloacele de transport, in timpul altor activitati – pe scurt, oriunde si oricand. Aceasta fragmentare a contextului de consum, inseamna ca brandurile concureaza nu doar intre ele, ci si cu toate distragerile din mediul fizic in care oamenii traiesc.

 

Ce strategii capteaza atentia instant

Ca sa captezi atentia rapid, ai nevoie de un „hook” eficient, de o idee scurta si puternica ce creeaza tensiune si curiozitate. Spre exemplu, prezinti o problema cunoscuta si reala sau o contradictie pe care audienta simte nevoia sa le rezolve, prin vizionarea continutului complet.

Iata cateva strategii prin care poti crea un hook bun:

  • Incepe cu o afirmatie sau intrebare provocatoare
  • Declanseaza un scenariu in care publicul se va regasi
  • Promite un rezultat concret, intr-un timp scurt
  • Foloseste un gest sau un sunet recognoscibil

In general, structura urmeaza o formula foarte simpla: incepi cu o problema, prezinti o solutie, apoi vii si cu o rezolvare. Felul in care fiecare brand isi creeaza materialele pe baza acestei structuri, este diferit si aliniat la domeniul si publicul lui. Aceasta arhitectura mentine audienta atenta, deoarece nu promite o recompensa clara pentru timpul investit, dar atrage prin emotiile si starile induse.

Una dintre cele mai puternice motivatii in mediul online, este frica de a pierde ceva important (FOMO). Continutul care sugereaza ca detine informatii exclusive, metode neconventionale sau perspective unice, activeaza aceasta frica, o amplifica si determina angajamentul. In contextul in care toti vor sa afle noutatile cat mai rapid, aceasta strategie este foarte eficienta.

 

Cum adaptezi identitatea vizuala a brandului

Cand vorbim de materiale scurte, vorbim in mare parte de dispozitive mobile. In era continutului vertical, identitatea vizuala nu inseamna doar logo si fonturi, ci si consistenta vizuala la nivel de format video, cromatica, miscare, sunet si multe altele. Toate acestea, in mod evident, trebuie sa-ti reprezinte brandul.

Iata, concret, care sunt elementele care trebuie adaptate in acest sens:

Elemente Detalii
Paleta cromatica constanta Foloseste aceleasi 2-3 culori in toate materialele
Sabloane specifice Creeaza layout-uri recognoscibile pentru diferite tipuri de continut, adaptate la formatele folosite
Stil de filmare si editare consecvent Mentine ritmul, unghiurile si tranzitiile pentru a-ti contura un stil aparte
Fonturi potrivite Alege fonturi lizibile si adaptate pentru mobil, usor de asociat cu identitatea ta
Sunet si muzica Defineste o anumita estetica, foloseste sunete sau melodii reprezentative si creeaza familiaritate

Nu trebuie sa faci ceva foarte elaborat, bogat in culori si elemente vizuale care pot distrage atentia – axeaza-te pe simplitate si contrast. Fiecare element trebuie sa functioneze in combinatie cu celelalte, sa se adapteze la dimensiunile ecranelor si sa fie memorabile chiar si atunci cand utilizatorul deruleaza rapid prin feed.

In materie de culori, tine cont de paleta cromatica a brandului tau si adauga si altele in functie de impactul pe care ti-l doresti. Nu folosi foarte multe pentru ca vizionarea poate deveni obositoare, insa incearca sa creezi contrast usor de memorat. Textele trebuie sa se citeasca fara dificultate, in conditii de lumina variabila, vizionare in miscare si alte situatii.

 

De la o imagine „traditionala” la o personalitate recognoscibila

Poate ca activezi in domeniul juridic, medical sau unul care impune o imagine mai sobra, ori ai un magazin online de haine cu o imagine prietenoasa si relaxata. Indiferent de situatie, schimbarea felului in care te prezinti in online, incepe cu identificarea acelor aspecte care te diferentiaza natural de concurenta. Nu inseamna sa-ti „inventezi” o noua personalitate, ci sa amplifici trasaturile unice care te pot face memorabil.

E important sa ai o voce consistenta pentru toate tipurile de continut si sa fie si distinctiva. Defineste-ti tonul cu care vrei sa te adresezi, fie el serios, prietenos sau cald si pastreaza-l la fel peste tot. De asemenea, poti gasi si niste metafore sau expresii interesante pe care le poti folosi, ca sa-ti mentii autenticitatea.

Combinand toate aceste elemente, poti reusi sa construiesti un „personaj” in jurul brandului care nu este neaparat o masca, ci o identitate unica pe care publicul o recunoaste in online. Astfel, audienta ta nu te va mai percepe ca pe „inca un cont de social media”, ci ca pe acel brand care le place, pe care-l urmaresc si de la care isi doresc sa cumpere.

 

Memorabil inseamna directie, coerenta si autenticitate

Atentia e fragmentata, concurentii sunt tot mai activi, iar tu ai cateva secunde la dispozitie sa convingi oamenii ca le meriti interesul. Daca nu vrei sa faci doar zgomot intr-un mediu digital deja foarte zgomotos si vrei sa fii remarcat, apreciat si tinut minte, ai nevoie de o directie clara, de coerenta si autenticitate.

Nu poti fi memorabil daca nu arati cine esti, nu poti arata cu adevarat cine esti daca nu ai o imagine solida si consecventa si nu-ti poti construi o astfel de imagine fara autenticitate. Toti acesti piloni functioneaza impreuna, iar atunci cand o fac eficient, brandul tau nu va fi usor de ignorat. In timp, nu vei mai concura pentru atentie, ci o vei primi in mod natural, in timp ce altii se lupta intens pentru ea.

Scroll to Top